Search This Blog

Thursday, December 26, 2013

Sayangi dan hargai yang lebih tua ;)

Assalamualaikum,

Last weekend kami ambil ibu mertua dari rumah kakak ipar di KL. So, mak ada kat rumah dari hari sabtu sampai hari Rabu. Petang semalam Kak Ngah dah bawak balik mak rumah dia. Mak mertua alhamdulillah sihat, cuma kaki dah tak kuat nak berjalan lama-lama. Sempatlah bawak mak ke Plaza Alam Sentral, mak kata nak beli kasut. Dapatlah kasut yang dia berkenan. Lepas tu kami masuk Mr. DIY beli barang -barang rumah sikit. Mak pun ada beli jugak sikit barang. Bawak mak memang kena pimpin dan selang beberapa langkah mak memang kena duduk.Kaki dah tak larat. Sempat mak duduk satu kedai jual brooch sekali mak nampak bunga-bunga kristal. Mak memang berkenan sangat dengan bunga terus beli dua pasu bunga kristal. cantik.Mak bagi satu, Alhamdullillah ;)



Kemudian kami turun dan minum di Syed's kat bawah Plaza Alam Sentral.



Harith suka sebab atuk ada kat rumah, dia tak payah turun rumah babysitter. Makan pun atuk suap. Aku pesan kat dia tolong atuk kat rumah, sekali oat atuk suap, nasi atuk suapkan..lemak sangat ko nak..

Tapi bila tengok mak macam tak larat, pakai kasut pun macam gigil-gigil kaki dia, aku insaf..Kadang-kadang aku pakaikan kasut mak. Kejap-kejap dia nak pergi toilet. So, kalau kita nak bawak orang tua keluar mana-mana pastikan tempat tu ada toilet, tak ada banyak tangga. Aku ada atuk yang dah tak larat jugak.Bila jalan 2-3 langkah dia berhenti ambik nafas. Kita pun bila tua macam tu jugak kan. Kadang-kadang mak lupa, dia suka cerita balik apa-apa yang dia dah cerita tapi kita dengar je lah.. Tapi Mak mertua aku walau dia tak larat tapi gigih tolong aku kat dapur. Aku kata ok aku boleh masak tapi dia tetap nak tolong jugak. Aku bagi bawang je dia nak tolong kopek. Satu besen bawang aku settle..hihihi. Senanglah nak masak untuk seminggu.

Harap-harap masa tua aku jadi macam mak. Walau badan dah tak larat slow slow buat kerja rumah, mengemas, sambil baring berzikir, bangun sebelum subuh, sembahyang sunat, mengaji. 

Ni doa yang ustazah bagi masa kelas mengaji:- Doa memohon kebaikan di masa tua:-




No comments:

Post a Comment