Search This Blog

Thursday, December 19, 2013

Amalan Zikir ketika di Pasar atau tempat-tempat awam

Assalamualaikum,

Pernah tak mengalami kejadian barang atau duit hilang? Aku pernah hilang sekeping note 50 dalam purse dalam handbag. Puas cari dalam handbag pun takde.Masa tu memang duit cukup-cukup je sementara nak tunggu gaji. Tanya husband dia pun pelik, takkan ada toyol pulak kat rumah ni. Sekali aku kemas-kemas katil angkat bantal elok je duit tu kat situ.Misteri sungguh.Macam mana dari purse boleh tansfer ke katil. Tapi bersangka baik je lah..kalau Allah dah kata rezeki kita In Sha Allah. Pernah jugak sekali hilang note 50 jugak masa kenduri kat rumah sedara masa tu dah asing-asingkan duit nak kasi mak. yang tu memang hilang terus lah. Nasib dia ambil satu note 50 je duit yang aku asingkan untuk mak dia tak ambil.

Lain situasi pulak masa kat pasar. Aku pernah 2-3 kali beli ikan tetiba budak yang jual ikan tu kejar pulang duit baki sebab dia kata salah kira. Berlari kejar aku masa tu aku  kat area sayur dan pernah masa sekali tu aku dah nak balik dari pasar.

Pernah tak dengar doa ketika di pasar? Ustazah aku ada bagitau doa ni, memang zikir harian pun:-

LAA ILAAHA ILLALLAAH WAHDAHU LAA SYARIIKA LAH, LAHUL-MULKU WA LAHUL-HAMDU, WA HUWA ‘ALA KULLI SYAI’IN QODIIR.
(Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya dan Dia-lah Yang Mahakuasa atas segala sesuatu)
Kat pasar kan banyak urusan jual beli, tempat yang melekakan dan melalaikan. Kalau boleh janganlah lama-lama kat pasar, dapat apa yang dicari cepat-cepat keluar.

Memang banyak fadhilatnya kita berzikir di masjid, rumah, tapi zikir di tempat awam yang biasanya tempat manusia leka dan lalai adalah amalan yang istimewa.Zikir ini sangat ringan tapi pahalanya sangat besar.Ok..Jom Zikir

No comments:

Post a Comment