Search This Blog

Monday, April 8, 2013

Harith & Solat

Sebenarnya satu cabaran besar nak mengajar anak solat. Mak abah kena main peranan masing-masing.
Mula-mula nampak macam paksaan, tapi harapan di hati biarlah secara sukarela. Dengar azan, dengan sendirinya terus solat.

Sek Agama Integrasi memang menekankan solat. Pagi ada solat sunat dhuha, Petang sebelum balik kena solat Zuhur dulu. Yang ni memang kena buat hari-hari. Sejak dah umur 8 tahun ni,Harith dah start ikut Jak solat berjamaah kat surau. Memula dia komplen, lambatla, imam baca surah panjang la.. hehehhe. Waktu Subuh, Asar n Isya' dia tak start sembahyang lagi.

Hari Sabtu kita orang tengok cerita Tanah Kubur kat Astro Oasis. Kan masa last tu jenazah tu dalam kubur ada menjerit mintak tolong. 

Harith : Mak, nanti kalau kita mati, malaikat tanya saya ye solat ke tidak?
 
Aku : Yelah.. 

Harith: Nanti saya jawab saya solat Zuhur dan Maghrib je.

Aku: Mana boleh, nanti malaikat marah, kena sembahyang setiap waktu..

Harith: Ye ke mak? Setiap kali azan saya kena solat?

Aku: Yelah

Aku ingat setakat tu je la. Rupanya dia takut betul kena azab dalam kubur sebab tak solat. Setiap kali azan, dia ajak aku sembahyang. "Cepat mak, dah Azan". 

Pagi tadi aku bangun 5.30pg. Sebab hari ni sekolah dia off sebab cuti peristiwa aku biar dia tidur lama sikit. Aku siap mandi, tengok dia dah bangun.

Harith: Mak, dah boleh solat Subuh?

Aku: Belum masuk waktu, kejap lagi.

dia pun baring semula kat katil.Tak lama lepas tu azan subuh dari surau. Aku kat dapur tengah masak air.

Harith: Mak, cepat jom sembahyang dah azan.nanti lambat.

Aku: Ok. 

Alhamdulillah.. Ni hanyalah permulaan, kita sebagai ibubapa yang kena bentuk anak kita sejak dari kecil lagi.
Harap-harap semangat dia nak solat berkobar-kobar lagi. Hari ni dia kat rumah mama dia, dia kata nanti kat rumah mama saya kena solat zuhur. Petang solat asar.. ya sayang, mak doakan harith menjadi anak yang soleh.




2 comments:

  1. bagusnya anak puan..semoga anak puan terus membesar menjadi anak lelaki yang soleh. :)

    ReplyDelete