Search This Blog

Wednesday, October 23, 2013

Semoga kita sentiasa berbaik sangka

Assalamualaikum,

Kenapa dalam fikiran kita sentiasa ada sifat buruk sangka ye..Yes, aku pun sama. Susah nak tepis sifat ni tapi aku sedang berusahala ni.Ya..kita kena usaha supaya sentiasa berburuk sangka sesama manusia.
Tapi kejadian kat office tadi buat aku fikir balik, ini bukan pertama kali, dah berkali-kali.

Aku hantar courier untuk pickup cheque dari company client sebab client aku call kata cheque dah siap boleh collect.Then pagi tadi aku received call dari courier service kata tak dapat call staff yang pegang cheque tu dan bila courier datang untuk pickup cheque, ada staff sana kata takde cheque untuk company aku.Dia nak arrange pickup sekali lagi dan mintak aku call client aku semula.

Tau apa dalam fikiran aku? Mestilah nak marah..Eh, semalam ko suruh aku collect cheque, sekarang nak collect takde cheque pulak. Lepas tu client call balik kata cheque tu sebenarnya dah collect semalam oleh courier, dia kata dia dah chop sign, siap bagi nama siapa yang collect..Dalam otak aku fikir eh apa dah jadi dengan cheque tu, budak courier tu curi ke.. jahat kan aku fikir macam tu.. Yelah macam mana company courier tu boleh tak tahu cheque tu dah collect, siap kata dah pergi sana tapi tak ada cheque. Apa ni? Serius tak faham. Tak lama lepas tu ada budak courier datang office bawak cheque aku dengan selamatnya dan orang courier yang call aku tu masih tak tahu cheque tu dah collect.. Aku agak ni masalah intenal communication dalam courier service ni. Tak pasal-pasal aku dah buruk sangka pada budak courier ni. Selama dekat 10 tahun aku tak pernah hadapi masalah dengan courier service ni. Ada la masalah lambat tapi sekali dua je. 

Itu cerita aku. Aku ada nak share satu lagi cerita dari boss aku. Dia pergi masjid untuk solat Jumaat. Dan kat masjid ada orang sedekah buah epal. Boss aku pun ambil satu dan dia nampak ada sorang ni ambil 2 biji. Dalam otak dia kenapa ambil 2, tamaklah. Sekali masa nak keluar masjid dia nampak orang ni pergi bagi sebiji epal tu pada peminta sedekah kat luar masjid. See??? Kan bagus kalau fikiran kita sentiasa berbaik sangka..

No comments:

Post a Comment