Search This Blog

Thursday, November 21, 2013

Aktiviti masa cuti sekolah Dulu Vs Sekarang

Assalamualaikum

Wah, sekarang dah cuti sekolah. Seronoknya budak-budak boleh main setiap hari, takde homework, boleh tidur lambat..hihihi..tu anak aku la tu Harith.

Beza sangat dulu dengan sekarang. Dulu-dulu masa cuti sekolah aku dengan kawan-kawan kalau nak main kat taman permainan kena berjalan kaki jauh gila dari rumah..Siap-siap bawak air takut haus tengah jalan.Sekarang Taman permainan cuma kat bawah apartment je..turun lift Harith terus boleh main buai, jongkang-jongkit, gelungsur..hihihi. Tapi biasanya dulu-dulu kitaorang biasa main area rumah je ngan jiran-jiran.Main Belon Acah, Ting-ting, batu seremban, main ceper, terup. Aku dengan abang aku dulu kalau nak keluar rumah takut kalau abah ada. Abah biasa keluar awal pagi dan balik tengahari makan. Lepas tu pukul 2 petang dia pergi kerja balik. Kita orang standby je buat-buat tidur, cun-cun bunyi motor abah dah pergi kerja, kita orang pun merayau rumah jiran-jiran main.Sebelum abah balik pukul 4.30 kita orang cepat-cepat balik rumah. Lepas abah dah balik buat-buat konon baru nak keluar main.hihihi.. Kadang-kadang kena tangkap jugak dengan abah.kenala sedas dua.. tapi itu pun tak serik. Nanti buat lagi.Kena pukul nangis.hihihi. Tapi gila syok main dulu selagi tak maghrib tak balik.
Agak-agak nak adventure sikit, kita orang gi mancing kat kolam/longkang. Tapi jauh sikit la..kena lalu cam area hutan-hutan, kebun orang. Jalan yang sama kita orang kalau jalan kaki pergi sekolah. lalu jalan belakang tembus padang sekolah.Sampai sekolah berpeluh-peluh.hihihi

Zaman sekarang ni, aku nak bagi anak main kat taman bawah pun susah nak percaya sebab dia pernah jatuh patah tangan kat taman. Selalu kawankawan dia datang ajak main kadang-kadang kesian aku bagi la jugak dia turun sekejap. Tapi tak best rasanya zaman sekarang cam anak aku kalau tak main tablet, dia main lego, play doh..tengok kartun. Itu je lah aktiviti pun yang ada. Atuk Timah ada bagi papan karom yang kecik tu , dia selalu paksa aku main..hihihi..Untuk menjadikan cuti sekolah ni bermanfaat aku belikan buku latihan untuk beberapa subjek, so at least dia ada jugak buat sikit latihan masa kat rumah babysitter. Next year subjek lagi banyak dan mencabar.Mak bapak yang stress. hihihi





No comments:

Post a Comment